Bakgrundsinformation »
Bakgrundsfaktorerna är föräldrarnas utbildningsnivå, fördelningen pojkar/flickor och andelen nyinvandrade elever. Störst betydelse för resultaten i modellen har föräldrars utbildningsnivå.
Föräldrarnas utbildningsnivå »
Föräldrarnas högsta utbildningsnivå som delas in i tre nivåer och poängsatts enligt
- genomgången folkskola/grundskola (1 poäng)
- genomgången gymnasial utbildning (2 poäng)
- eftergymnasial utbildning (3 poäng)
En genomsnittlig utbildningsnivå beräknas för eleven om det finns uppgifter för båda föräldrarna. Annars är det den ena förälders utbildningsnivå som används. För varje skolenhet (årskurs 9) beräknas en genomsnittlig utbildningsnivå. För att skolenheten ska ingå i SALSA ska det finnas uppgifter om minst 75 procent av eleverna.
Andel nyinvandrade »
Andel elever som har blivit bokförda i Sverige de senaste 4 åren. De har inte bott i Sverige eller gått i svensk skola tidigare. Måttet infördes i SALSA 2013. Andelen gäller årskurs 9 för respektive skolenhet. Från och med SALSA 2015, med undantag för SALSA 2016, ingår elever med okänd bakgrund i kategorin nyinvandrade elever. Tidigare tillhörde kategorin okänd bakgrund svensk bakgrund. Elever med okänd bakgrund är elever som saknar uppgift om personnummer. I SALSA 2016 är elever med okänd bakgrund exkluderade från redovisningen.
Andel födda utomlands »
Andel elever födda utanför Sverige som invandrat till Sverige. Måttet användes t.o.m. 2012 och gäller årskurs 9 för respektive skolenhet.
Andel med utländsk bakgrund »
Andel elever födda i Sverige med båda föräldrarna födda utomlands. Måttet användes t.o.m. 2012 och gäller årskurs 9 för respektive skolenhet.
Andel pojkar»
Andel pojkar i årskurs 9 för respektive skolenhet.
Andel elever som som fått godkända betyg »
Andel elever som har fått godkända slutbetyg i samtliga ämnen, av samtliga elever på skolenheten som har fått eller skulle ha fått slutbetyg. Eleven har godkända betyg A-E i alla ämnen han eller hon ska ha betygssatts i. Elever som har betyg F, anpassad studiegång eller har streck (-) i ett ämne har ej fått godkänt betyg i det ämnet. Andel elever som godkända betyg i samtliga ämnen visar i vilken grad skolenheten har lyckats med målet att alla elever ska nå lägst godkänt betyg i varje ämne.
Genomsnittliga meritvärdet »
Det genomsnittliga meritvärdet för varje skolenhet (årskurs 9). Elevens meritvärde är summan av 17 ämnen för elever som läst moderna språk som språkval, från och med SALSA 2015. Tidigare och för övriga elever är det 16 ämnen. Varje ämnesbetyg omvandlas som E= 10 poäng, D=12,5, C=15, B=17,5, A=20 poäng. Tidigare betygskala omvandlades enligt G=10, VG=15 och MVG=20 poäng. Varje elevs maxvärde är 340 alternativt 320 poäng. Det genomsnittliga meritvärdet beräknas för de elever som fått godkänt betyg i minst ett ämne, dvs. har minst ett betyg lägst E (tidigare G) som motsvarar 10 poäng.
Modellberäknat resultat »
Det modellberäknade (B) resultatet jämför skolenhetens faktiska (F) genomsnittliga resultat med samtliga skolors genomsnittliga resultat i förhållande till hur elevsammansättningen är på de olika skolenheterna.
De modellberäknade värden i SALSA beräknas genom regressionsanalys. Det är ett objektivt sätt att beskriva sambandet mellan flera bakgrundsvariabler och betygsresultatet. Det är ett modellberäknat värde för varje resultatmått Andel elever som uppnått kunskapskraven respektive det Genomsnittliga meritvärdet.
Residual »
Skillnaden mellan skolenhetens faktiska betygsvärde (F) och det modellberäknade betygsvärdet (B) kallas residual (R). Residualen är antingen positiv, negativ eller noll vilket innebär att en skolenhets betygsvärde ligger över, under eller lika det modellberäknade betygsvärdet. Residualen visar om en skolenhets resultat är högre eller lägre jämfört med om skolenheten påverkats av bakgrundsfaktorerna i samma grad som gäller genomsnittligt för alla skolenheter.
Sortera »
Sortera genom att klicka på kolumnrubriken.